niedziela, 22 września 2013

Skarby Midasa

Według mitologii greckiej: król Midas, za uratowanie zabłąkanego Sylena z  orszaku  Dionizosa, otrzymał dar, zamieniania wszystkiego  w złoto. Jednak szybko dar, okazał się przekleństwem, ponieważ wszystko czego dotykał nawet chleb i wino zamieniało się w złoto, królowi groziła śmierć głodowa. W nawiązaniu do tego przekazu wzięła się nazwa  deseru: Gruszki Króla Midasa. W tym przepisie gruszki po obróbce nabierają złotego koloru i bogatego smaku jak złoto mitycznego Midasa. Ja moje jesienne gruszki , przygotowałam w białym winie i z cynamonem, nabrały one przepięknego złotego koloru a w smaku były iście królewskie. Aby deser był jeszcze bardziej wyszukany, podałam do niego kieliszek Monbazillac AOC, dostępne w Makro C&C, w cenie około 28 zł. Białe likierowe wino z późnego zbioru, powstałe na bazie trzech szczepów: sauvignon blanc, semillon, muscadelle, takich samych jak słynny Sauternes, często przy opisywaniu koloru tego wina podaje się termin: „płynne złoto”.
Słodycz moich gruszek w gęstym likierwowym sosie doskonale komponował się ze strukturą i charakterem wina. Zapach cynamonu użytego do przygotowania syropu był doskonałym tłem dla zapachu i smaku wina pochodzącego z suszonych winogron użytych do zrobienia tego wina. Pomimo, gęstego i słodkiego syropu gruszki zachowały swą świeżość i soczystość co doskonale uwypukliło słodycz wina. Jest to doskonałe połączenie, które warto zapamiętać,przy wyborze wina do takiego rodzaju deseru.
 Przy dobieraniu win do deserów, należy pamiętać o jednej podstawowej regule: wino musi być takie samo, lub ciut słodsze od potrawy. W przeciwnym wypadku wino wyda się niedodpowiednie. W przypadku dobierania win do deserów na bazie gruszek, jabłek doskonale sprawdzają się połączenia z winami z późnego zbioru. Wina te są doskonałym tłem dla takiego typu smaku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz