wtorek, 17 września 2013

Zaskakujące Déjà-węchowe na IX Wystawie Win Hiszpańskich

W stronę Swanna, pierwszego tomu cyklu W poszukiwaniu straconego czasu Marcela Prousta jest słynna scena z magdalenką. Matka podaje dorosłemu Marcelowi ciastko - magdalenkę  i herbatę. Kiedy ten zaczyna jeść, owładnia go czysta radość, i przywodzi na myśl szczęśliwe chwile. Marcel początkowo nie potrafi określić źródła tej radości, jednak zdaje sobie sprawę, że ma to coś wspólnego z zapachem herbaty i magdalenki. Ja moją magdalenkę dostałam podczas  degustacji komentowanej prowadzonej przez Ferrana Centelles w ramach IX Wystawy Win Hiszpańskich w Warszawie.
Jednym z degustowanych win  spotkania było Canforrales Selección od producenta Campos Reales, DO La Mancha zbudowane na bazie 100% szczepu tempranillo.
Kiedy tylko uniosłam kieliszek z winem do powąchania uruchomił się mechanizm wspomnień wywołany przez zapach tego wina, było to bardzo osobliwe i przyjemne. Za sprawą wina, które pochodzi z Hiszpanii ja przeniosłam się do Burgundii a konkretnie do miasteczka Beaujeu położonego w  Beaujolais, gdzie w zeszłym roku uczestniczyłam w festynie z okazji święta młodego wina Beaujolais Nouveau 2012. Wino miało taki sam zapach jak moje Beaujolais na tym festynie, zapach  truskawki,  maliny, soczyste  owocowe, niezapomniany zapach młodego wina ze szczepu gamay. Po pierwszym powąchaniu i skojarzeniu zapachowym nie mogłam uwierzyć, że to się dzieje naprawdę i  tak to wino mi pachnie. Nauczona zasad degustacji starałam się napowietrzać i napowietrzać wino w kieliszku, aby pozbyć się pierwszego może błędnego wrażenia, jednak zapach nie ulatywał, przeciwnie wspomnienia powracały  a obrazy przeszłości był coraz realniejsze. Podczas spotkania, degustowane było jeszcze dziewięć win, jednak żadne z nich nie przywołało już takich wspomnień:) a szkoda;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz