sobota, 12 września 2015

MOJA PORTUGALIA – TERRA BRAVA 2013, VINO REGIONAL ALENTEJANO, PORTUGAL


„Autor w 1979 założył na Uniwersytecie w Lizbonie pierwszy w dziejach Portugalii lektorat języka i kultury polskiej. Zainteresowany kulturą i historią tego odległego kraju, przygotował książkę, w której oprócz dziennika, jaki prowadził w czasie pierwszych miesięcy pobytu w Lizbonie, znalazły się: reportaże z podróży po Portugalii, które odbyła w 1980 roku, trzy studia naukowe o związkach polsko-portugalskich, a przede wszystkim fascynująca opowieść o tragicznej historii miłości królewicza portugalskiego Pedra i Inês de Castro, w Polsce właściwie nieznana, o której w przyszłości pisało wielu znakomitych autorów portugalskich, hiszpańskich, francuskich, niemieckich czy angielskich. Książka jest pierwszym ogniwem przygotowanego przez Autora „tryptyku europejskiego”. Kolejne tomy Mój Paryż i Moja Prowansja ukażą się w najbliższym czasie.”
Taką recenzje odnajdzie czytelnik na okładce  książki Franciszka Ziejka Moja Portugalia. Kto jeszcze nie zakochał się w Portugalii, zapewniam, że  po przeczytaniu tej książki  zacznie rozważać taką miłość. Ja po przeczytaniu Mojej Portugali wykupiłam wycieczkę do Portugali i wpadłam jak winogrono do kadzi J w tym kraju.  Książka przepiękna, która oddaje klimat i charakter tego kraju. Chciałabym jeszcze raz pojechać   do Portugali, ale pozostało mi tyle miejsc do odwiedzenia na tym świecie, ze nie wiem czy w tym życiu jeszcze mi się uda taka wycieczka.
 

Jedynym sposobem, aby podróżować do wielu miejsc i naturalnie Portugali jest dla mnie kieliszek dobrego wina z danego kraju. Doskonałym przykładem wina, które swoim smakiem przenosi nas w piękne, malownicze krajobrazy Alentejano w Portugali jest wino : Terra Brava 2013, Vino Regional Alentejano, Portugalia (Dystrybutor www.wineonline.pl . Wino otrzymałam w prezencie od firmy Wineonline do degustacji.). Czerwone wytrawne wino zbudowane na bazie szczepu: syrah, cabernet sauvignon, tourigia nacional i alicante bouschet. Bukiet wina to dojrzałe, słodkie jeżyny, truskawki, borówki.  Na podniebieniu, wino apetyczne, skoncentrowane, zrównoważone, z dobrze zaznaczonymi, jednak nienarzucającymi się taninami. Doskonałe jako towarzysz przy stole do jedzenia nie tylko do wytrawnych dań. Ja podałam wino Terra Brava do roladek wieprzowych nadzianych papryką, cebulą, suszonymi pomidorami z pieczonymi ziemniakami i zapiekanymi na miodzie plastrami buraka czerwonego.
 

Kombinacja wielu składników dania pozwoliła mi wybrać  najlepszą parę dla tego wina. Łagodne składniki tego dania jak zapiekane ziemniaki, plastry buraka, idealnie współgrały z taninami wina, powodując wtapianie ich w owocowość wina. Słodycz ziemniaków i buraków spowodowała, że wino odczuwało się w ustach jako bardzo aksamitne, jedwabiste, owocowe.  W przypadku ostrych składników dania jak; papryka, zielona sałata, bazylia spowodowało, że taniny w winie  wychodziły na pierwszy plan, wino w piciu stawało się szorstkie, zielone. Kiedy miałabym zaproponować doskonałe zestawienie tego wina z potrawą, proponowałabym zestawić go z daniami o bardziej kremowej strukturze z odrobiną słodyczy w tle. Znając to wino, odważyłabym się też na podanie go do czekolady, czy deseru na bazie gorzkiej czekolady. Wino zawiera 14 % alkoholu, niektóre wina przy takich procentach nie wytrzymują testu nosa na „procenty”, w tym przypadku wino Terra Brava zdaje egzamin na piątkę, może lepiej powiedzmy na zero alkoholu na nosie.   
 
 
Wina, które swoim zapachem, smakiem, charakterem przywołują miłe wspomnienia i pozwalają przenieść się nam w te miejsce z którego pochodzi dane wino. To jest  zdecydowanie takie wino, które należy poznać i spróbować.  Właśnie takim winem jest Terra Brava 2013, Vino Regional Alentejano, Portugal.

Wino dostępne w sklepie: http://www.winestory.pl/ w promocyjnej cenie - Złoty Pociąg !!!!


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz